Jak często powinno się wymieniać olej w samochodach?

11 maja 2015

slide4

Czyli kilka słów o sezonowości i charakterystyce olei silnikowych, a także jak umiejętnie dobrać odpowiedni produkt do swojego auta.

Rodzaje olei
Oleje silnikowe dzielimy na trzy podstawowe grupy
– oleje mineralne
– oleje półsyntetyczne
– oleje syntetyczne

OLEJE MINERALNE są to oleje stosowane głownie w starszych pojazdach, bądź w samochodach ciężarowych. Charakteryzują się mniejszą odpornością na temperaturę, tarcie, posiadają mniej dodatków uszlachetniających, lecz idealnie nadają się do bardziej wyeksploatowanych silników z dużym przebiegiem. Dzięki swoim właściwością zapobiegają wypłukaniu nagarów, utrzymują lepszą kompresje silnika, która wpływa na moc, oraz zmniejszają pobór oleju między wymianami.
Najpopularniejsze lepkości tych olei to 15w40 , 20w50 , 15w50, najczęściej używanym produktem na rynku polskim jest olej 15w40 ze względu na na warunki temperaturowe panujące w naszym kraju.

OLEJE PÓŁSYNTETYCZNE są to oleje głównie o lepkości 10w40 (choć zdążają się oleje półsyntetyczne także w innych lepkościach np. 5w40 lub 10w60) w zależności od producenta środku smarnego i zastowania odpowiednich dodatków uszlachetniających w danym produkcie. Oleje półsyntetyczne znajdują zastosowanie głównie w średnio wyeksploatowanych silnikach aut osobowych i samochodach ciężarowych. Gatunek tego oleju jest najbardziej popularnym w naszym kraju, wynika to z specyfikacji pojazdów poruszających się po polskich drogach. Są to auta zazwyczaj nie pierwszej młodości. Wielokrotnie zastosowanie takiego oleju wynika z braku świadomości użytkownika samochodu. Jeżdżąc na oleju 5w40 syntetycznym często właściciele aut przechodzą na olej półsyntetyczny kierując się tylko i wyłącznie ceną tego produktu (olej półsyntetyczny jest tańszy od oleju syntetycznego średnio o ok. 15zł na 1 litrze) Takie postępowanie jest karygodne! Jeśli silnik do tej pory pracował na oleju syntetycznym i nie daje oznak zużycia przejście na olej półsyntetyczny objawia się czystą głupotą, ponieważ w tym momencie drastycznie skracamy żywotność silnika poprzez szybsze nagromadzanie się nagarów i zwiększenie obciążeń panujących podczas pracy, co powoduje spadek mocy i szybsze zużycie podzespołów. Przejście z oleju syntetycznego na półsyntetyk powinno nastąpić, gdy zaobserwujemy zwiększony pobór oleju między wymianami i odczuwalny spadek mocy (zazwyczaj oba te zjawiska występują jednocześnie). Pamiętajmy także, że taką decyzje dobrze jest skonsultować z naszym mechanikiem.

OLEJE SYNTETYCZNE są to oleje najwyższej, jakości stosowane w samochodach osobowych i ciężarowych od nowości. Najpopularniejsze lepkości olejów syntetycznych to 0w20, 0w30,0 5w30, 5w40, 5w50, 10w60, natomiast w Polsce najpopularniejsze są lepkości 5w30 i 5w40 ze względu na charakterystykę klimatu.
Oleje syntetyczne należy stosować od nowości silnika maksymalnie długo jak to możliwe. Zwiększają one żywotność i witalność silnika i gwarantują najlepszą ochronę podczas pracy. Znane są przypadki gdzie samochody osobowe, lub typu bus miały nawet po 25 lat i po 1 500 000km przebiegu mając silniki w świetnej kondycji przy stosowaniu oleju syntetycznego.

1) Dlaczego zmieniać olej i przy jakich przebiegach?

Po kolei, regularna wymiana oleju silnikowego przede wszystkim zapewnia nam wiele oszczędności! Przede wszystkim wydłużamy życie naszego samochodu, nasze auto pali mniej, co za tym idzie dbamy także o środowisko naturalne , bowiem mniej szkodliwych substancji uwalnianych jest do atmosfery.

Przebiegi przy jakich należy wymieniać olej, odpowiednio od jego rodzaju kształtują się to następująco:

oleje mineralne, co 10 000km – auta osobowe i busy, 40 000km – auta ciężarowe
oleje półsyntetyczne 10 000km-12 000km – auta osobowe i busy, 60 000km – auta ciężarowe
oleje syntetyczne od 15 000km do 30 000km – auta osobowe i busy (w zależności od producenta samochodu i normy zalecanego produktu). W przypadku aut ciężarowych, na oleju syntetycznym możemy zrobić od 100 000km do 150 000km miedzy wymianami również jest to zależne od producenta auta i zaleconego do niego produktu.

2) Co jaki czas wymieniać olej?
W tym wypadku istnieje jedna fundamentalną zasada, niezależnie od przebiegu, jaki zrobimy olej należy wymienić raz do roku, nawet, jeśli zrobimy tylko 6 000 km pamiętajmy, że na olej w trakcie tego roku w silniku oddziaływały różne temperatury nie raz od -25 stopni do +120 stopni w trakcie pracy, więc nie trudno sobie wyobrazić jak nasz olej „może się czuć po roku pracy”…

3) Jaki olej dobrać do swojego samochodu?

W przypadku aut produkowanych powiedzmy do 1999 roku sprawa wydaje się dość prosta i mało skomplikowana mianowicie przy zakupie takiego auta należy wypytać poprzedniego właściciela, jaki olej stosował do tej pory i stosować taki sam rodzaj oleju, jeśli stosował olej syntetyczny to zostajemy przy syntetyku, jeśli półsyntetyczny to zostajemy przy 10w40 itd… Pamiętajmy jednak, że wysoko niewskazane jest przejście o klasę wyżej np. z półsyntetyka na syntetyk bądź mineralnego na półsyntetyk ,może to powodować np. wypłukaniem nagaru, który nagromadził się przez tyle lat w silniku, co będzie skutkować utratą kompresji ( czyli stratą mocy), lub rozszczelnieniem silnika, czyli po prostu nasze auto zacznie „ znaczyć teren”.
Marka oleju nie ma większego znaczenia, choć kierując się doświadczeniem wiem, że dobrze jest wybrać raczej zachodnią markę olejową tj. Gulf, która posiada własną blendownie produkującą oleje i nie podpiera się produkcją w krajach gdzie jest taniej a proszę mi wierzyć że najwięksi gracze olejowi na rynku takich blendowni nie posiadają i podpierają się produkcja w krajach Europy wschodniej i dalej. ( Nasza firmę „Hagen Waldemar Maciak” współpracuje tylko z markami które posiadają własne blendownie.)
W przypadku aut wyprodukowanych po 2000 roku, a ten można uznać za przełomowy w przemyśle motoryzacyjnym, gdyż w tym i powyżej tego roku, na rynku nowych samochodów zaczęło się wiele dziać, m.in. zmieniły się techniki budowy silników diesla jak i benzynowych. Znaczący wpływ na to miały zaostrzające się normy emisji spalin.
Samochody musiały się stać coraz bardziej ekonomiczne pod kątem spalania benzyny i coraz bardziej ekologiczne pod kątem emisji gazów.
W skrócie dobór oleju do aut powyżej 2000 .r zawsze musi się odbywać za pomocą normy producenta danego auta. Praktycznie 90% aut wyprodukowanych po tym roku zobligowanych jest do zastosowywania oleju syntetycznego, w szczególności ma to zastosowanie w nowoczesnych silnikach diesla z pompowtryskiwaczami, które potrzebują oleju syntetycznego o odpowiedniej lepkości i z odpowiednią normą dla lepszego smarowania podzespołów silnika. Zostały wyposażone w nowoczesne katalizatory typu DPF mające chronić nasze środowisko naturalne.
Wszystkie te zmiany, zmniejszenie wagi i nafaszerowanie silników elektroniką mierzącą wszystkie parametry silnika w trakcie pracy, zoptymalizowanie jego działania w danym momencie spowodowało, że producenci samochodów nałożyli normy oleju dla swoich silników, więc najistotniejszą rzeczą jest dobranie odpowiedniego oleju do danego auta, np. VOLKSWAGEN zaleca do swojego auta olej z normą VW504,00 i producent nie daje nam pola do manewru, musimy wlać taki olej, który posiada tą normę (zazwyczaj jest to opisane na opakowaniu oleju),
Normę oleju, jaki jest zalecany przez producenta samochodu znajdziemy po otworzeniu maski na naklejce, w okolicach silnika, bądź na książce przeglądów pojazdu.
W przypadku problemu ze znalezieniem naklejki z normą, lub brakiem książki przeglądów, proponujemy skorzystanie z zakładki na naszej stronie, Dobierz Olej’’ lub bezpośredni kontakt z naszą firmą, lub swoim mechanikiem.

Na koniec chciałbym zaprezentować  opisy na opakowaniach oleju:

Podział olejów wg klasyfikacji ACEA
A – oleje do silników benzynowych
A1 – oleje paliwooszczędne, najniższa, jakość
A2 – oleje średniej, jakości
A3 – oleje najwyższej, jakości
A4 – oleje paliwooszczędne, najwyższej, jakości
B – oleje do samochodów osobowych i lekkich
Ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym
B1 – oleje paliwooszczędne, najniższa, jakość
B2 – oleje średniej, jakości
B3 – oleje najwyższej, jakości do silników z wtryskiem pośrednim
B4 – oleje najwyższej, jakości do silników z wtryskiem bezpośrednim, jak również tam, gdzie wymagane są oleje klasy B3
B5 – oleje paliwooszczędne, najwyższa, jakość
E – oleje do samochodów ciężarowych z silnikami o zapłonie samoczynnym
Minimalna temperatura wg SAE, w której olej
zapewnia bezpieczny rozruch silnika
0W (-40°C)
5W (-35°C)
10W (-30°C)
15W (-25°C)

klasyfikacje oleju silnikowego

Autor

Paweł Maciak